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This article was originally published on cyclingnews.com

The Union Cycliste Internationale (UCI) and the World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) have announced that tests will begin this season on the use of disc brakes in professional road racing following numerous consultations with different stakeholders. The new braking system is set for complete introduction in the future.

There have been concerns about riders using different kinds of brakes in the same peloton but the UCI announced that “all teams will have the opportunity to use bikes with disc brakes at two events of their choice during August and September.”

The testing will continue in 2016 at all events on the UCI professional road calendar, with the UCI confirming that “if the experience is satisfactory, disc brakes will be officially introduced to the UCI WorldTour in 2017. The aim is to eventually introduce disc brakes to all levels of road cycling.”

“Although disc brakes have been used for around a decade in mountain biking and for the last two years in cyclo-cross, their introduction to road cycling must be carefully studied in collaboration with all those who are directly concerned,” UCI President Brian Cookson said in a statement.

“That includes riders, teams and manufacturers. This step is part of the UCI’s desire to encourage innovation in order to ensure cycling is even more attractive for spectators, riders, bike users and broadcasters.”

Most leading bike manufacturers have developed and begun to sell disc brakes and frames suitable for disc brakes in recent years. Many in the cycling industry see the innovation as a way of increasing safety and a major change in approved bike design for professional riders will give the cycling industry a boost.

“The industry is delighted by this news and also thanks the UCI for the very positive collaboration,” WFSGI Secretary General Robbert de Kock said in the UCI statement. The WFSGI has worked closely with the UCI on behalf of the bike industry.

“This decision will further develop innovation and create new possibilities for the bicycle industry as well as additional performance for the riders. There is still some fine tuning to do on detailed requirements for the procedure, but it is very exciting to finally have reached this decision. The remaining open topics such as neutral race support or the UCI and Teams protocol will be tackled soon.”

UCI에서 로드 레이스 경기에 디스크 브레이크 사용을 최종 승인함. 내년 두 개의 대회에서 시험 운영을 해보고, 2017년까지 전면 도입 예정. 최종적으로 월드투어 이하 모든 레벨의 로드 레이스 경기로 확대를 추진. 자전거 업계는 이 소식에 환영 의사를 보내고 있다.


마침내 로드 레이스에 디스크 브레이크가 장착된 자전거가 사용된다. 디스크 브레이크는 그 동안 MTB·싸이클 크로스에 주로 장착되거나, 일부 엔듀런스 로드에 국한되어 사용됐다. 로드 레이스에 참전하는 자전거는 UCI 규정에 따라 휠브레이크만 쓸 수 있었기 때문에, 이번 승인은 로드 세계에 매우 신선한 소식이다. 이상하리만치 보수적인 로드 레이스는 이미 완성에 가까운 기술들을 활용하지 못하고 있다는 비판을 받아왔다. 무게 규정만 봐도 그렇다, 이미 4kg 대의 초경량 자전거를 제조할 기술력이 있음에도, 6.8kg의 무게 제한에 따라 무게추를 달아 출전한다. 이런 뻘짓황당한 경우가 특별하지 않다. 휠브레이크 사용 규정도 비슷한 맥락이다. 카본휠은 계속되는 제동으로 불가피하게 열변형이 일어나는데, 제조사들은 그동안 열변형 내성을 높이기 위해 의미 없는 노력을 했다. 디스크 브레이크의 채용 승인으로 제조사들의 헛심 쓰기가 이제야 막을 내리는 셈이다.

일반사용자들은 당분간 굿 보고 떡만 주워 먹으면 될 듯하다. 근래에 기함급 모델을 구매한 라이더들은 배가 아플 소식이지만, 제조사들의 새로운 판에 물갈이되는 구형 모델들이 저렴하게 시장에 풀릴 것으로 예상된다. 아마도 입문급 자전거는 휠브레이크와 디스크 브레이크 모델로 나뉘어 출시되고, 중상급 모델들은 디스크 브레이크 모델이 주를 이루게 되지 싶다. 중고 시장에도 큰 파장이 있을 거라, 중상급 자전거를 구매할 예정이 있는 사람들은 이 1~2년 사이를 노려보는 것도 좋을 것 같다.

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